چه زمانی باتری آیفون را تعویض کنیم؟

چه زمانی باتری آیفون را تعویض کنیم؟

تمام باتر‌ی های قابل شارژ بعد از گذشت مدتی کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهند. جنس باتری گوشی‌های آیفون لیتیوم یونی می‌باشد که سرعت شارژ آن بالا و ماندگاری بسیار خوبی دارد اما بعد از مدتی استفاده، میزان شارژ دهی خود را از دست می‌دهد و این کاملا طبیعی است و طول عمر باتری به روش استفاده کاربر از گوشی آیفون و نحوه شارژ کردن آن بستگی دارد. از آنجایی که شارژ الکتریکی گوشی را باتری تامین می‌کند، اگر باتری گوشی آیفون ضعیف شود و انرژی کافی را تامین نکند، در استفاده طولانی مدت در این وضعیت احتمال آسیب رساندن به دیگر اجزاء گوشی بالا می‌رود و اگر به موقع تعویض نشود، هزینه بیشتری را بر روی دست کاربر می‌گذارد. حال چگونه تشخیص دهیم که باتری گوشی آیفون عمر مفید خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد؟ در این مطلب قصد داریم بهترین زمان برای تعویض باتری گوشی آیفون را توضیح دهیم. با اپل سنتر همراه باشد.

مناسب ترین زمان تغییر باتری گوشی آیفون

بیشتر بخوانید: 

همه چیز درباره‌ی تاچ آیدی آیفون | بررسی و رفع ایراد حسگر اثر انگشت اپل

علائم خرابی باتری گوشی آیفون

وقتی که باتری گوشی خراب شود، یک سری علائم را گوشی نشان می‌دهد که با دیدن آنها باید متوجه شویم که زمان تعویض باتری رسیده است. در پایین به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

  • خاموش شدن ناگهانی گوشی: در مواقعی گوشی آیفون شارژ کافی را داشته اما خود به خود خاموش می‌شود این یکی از نشانه‌های خرابی باتری می‌باشد.
  • پرش شارژ: گاهی اوقات گوشی کاملا شارژ می‌شود و به 100 درصد می‌رسد اما ناگهان به عنوان مثال به 70 درصد پرش می‌کند و مقدار زیادی از شارژ از دست می‌رود. در این صورت هم باتری آسیب دیده و باید تعویض شود.
  • بالا رفتن حرارت بیش از حد گوشی: معمولا هنگامی که گوشی به شارژ است یا اینکه بازی سنگینی را با آن انجام می‌دهید، حرارت آن بالا می‌رود که این یک امر طبیعی است اما اگر این حرارت بیش از حد زیاد شود، به شکلی که کابر متوجه غیر عادی بودن حرارت شود باید باتری را مورد بررسی قرار داده و به احتمال خیلی زیاد نیاز به تعویض دارد.
  • متورم شدن باتری: متورم شدن یا باد کردن باتری از دیگر علائم خرابی آن است که در این صورت هم احتمال ترکیدن باتری وجود دارد و ممکن است به کاربر و گوشی آسیب وارد کند. همچنین با متورم شدن باتری فشار زیادی به قطعات و ال سی دی گوشی آیفون وارد می‌شود.

باتری گوشی آیفونی که متورم شده است

بررسی نرم افزاری درصد سلامت باتری

در بالا علائمی را که نشان دهنده خرابی باتری گوشی است را توضیح دادیم. هنگامی که باتری گوشی آیفون چنین وضعیتی را پیدا می‌کند، باید تعویض شود اما بهترین کار تعویض به موقع باتری و پیشگیری از خرابی است تا از هرگونه احتمال آسیب دیدگی گوشی جلوگیری کرد. به گفته شرکت اپل، استاندارد استفاده از باتری 500 بار شارژ کامل یعنی از صفر تا صد درصد است که بهترین موقع برای تعویض باتری گوشی می‌باشد اما از طریق گوشی آیفون نمی‌توان چک کرد که چند بار به شارژ زده شده است که در این صورت باید از یک سری نرم‌افزار استفاده کرد. ساده‌ترین نرم‌افزار که دفعات شارژ گوشی آیفون را نشان می‌دهد، 3uTools است. این نرم‌افزار را می‌توان بر روی کامپیوتر نصب کرد و با متصل کردن گوشی آیفون از طریق کابل اورجینال مشخصات زیادی را در مورد گوشی آیفون مشاهده کرد که یکی از آن‌ها تعداد دفعات شارژ گوشی می‌باشد و یک کاربرد دیگر این برنامه که مربوط به باتری می‌شود، نشان دادن میزان درصد سلامت باتری می‌باشد که با مشاهده این دو مورد می‌توان فهمید که باتری نیاز به تعویض دارد یا خیر.

بررسی سلامت باتری با نرم افزار 3uTools

بررسی درصد سلامت باتری از طریق گوشی آیفون

اگر حس کردید که باتری گوشی آیفون شما ضعیف شده، یکی از ساده‌ترین راه‌ها تست درصد سلامت باتری از طریق گوشی آیفون می‌باشد. آیفون‌هایی که ورژن iOS آنها 11.3 و بالا‌تر باشد، در تنظیمات آن‌ها گزینه‌ای وجود دارد به نام Battery Health که درصد سلامت باتری را نشان می‌دهد و اگر باتری نیاز به تعویض داشته باشد، به کاربر هشدار تعویض باتری را می‌دهد. در پایین مراحل چک کردن درصد سلامت باتری از طریق تنظیمات گوشی آیفون را با هم مرور میکنیم.

1. به قسمت Settings رفته و Battery را انتخاب کنید.

2. وقتی صفحه باز شد بر روی Battery Health کلیک کنید.

3. در این قسمت حداکثر ظرفیت باتری (Maximum Capacity) را مشاهده خواهید کرد که عدد رو به روی آن میزان سلامت باتری را نشان می‌دهد. هر چقدر این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، میزان سلامت باتری بالاتر است. زمانی که این عدد به 78 درصد یا پایین‌تر برسد زمان تعویض باتری می‌باشد.

4. در پایین Maximum Capacity،  گزینه‌ای وجود دارد به نام Peak Performance Capacity که به معنی حداکثر ظرفیت عملکرد باتری می‌باشد. اگر درصد سلامت باتری شما بالای 78 درصد باشد، در پایین آن پیامی را مشاهده می‌کنید که باتری شما در حال حاضر باتری شما عادی است و از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کند اما اگر درصد سلامت باتری پایین‌تر از 78 درصد باشد، در پایین آن هشدار تعویض باتری را به شما خواهد داد و پیغام "باتری آیفون شما قادر به ارائه اوج توان مورد نیاز نمی‌باشد" را نمایش می‌دهد. در این صورت حتما باید باتری گوشی آیفون را تعویض کنید. چون ممکن است به دیگر قطعات گوشی آسیب وارد کند.

بررسی درصد سلامت باتری از طریق گوشی آیفون

سوالات متداول

برای تعویض باتری آیفون بهترین راه فهمیدن زمان مورد نظر، کافیست به تنظیمات گوشی خود بروید، به قسمت باتری رفته و روی گزینه سلامت باتری کلیک کرده و در صورتی که عددی که مشاهده میکنید زیر 80 درصد باشد و در صفحه قبل هم کلمه servic را مشاهده کردید. باتری گوشی آیفون شما نیاز به تعویض دارد.
باتری‌های اورجینال گوشی آیفون به صورت تقریبی بین 3 الی 4 سال دوام دارند و حداقل 3 سال زمان میبرد با استفاده مناسب از گوشی سلامت باتری آن به زیر 80 درصد برسد.
گوشی‌های شرکت اپل به طور کلی با استفاده زیاد و کار کردن مداوم با آنها داغ میشوند و این امر یه اتفاتق نرمال است ولی درصورتی که کار زیادی از گوشی نمیکشید و فقط یک کار ساده بات آن را انجام میدهید و دمای گوشی به صورت غیرمعمولی بالا می‌رود نشان دهنده مشکلاتی مانند آسیب دیدن مدار شارژ، باتری، آی سی شارژ و یا حتی فلت شارژ است که باید به سراغ تعمیرکار بروید.

0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید.