همه چیز درباره‌ی تاچ آیدی آیفون | بررسی و رفع ایراد حسگر اثر انگشت اپل

همه چیز درباره‌ی تاچ آیدی آیفون | بررسی و رفع ایراد حسگر اثر انگشت اپل

اسکنر اثر انگشت آیفون‌ها و آیپدها که شرکت اپل نام آن را Touch ID گذاشته است، یک قابلیت کاربردی بوده که باز کردن قفل گوشی آیفون را به سریعترین و امنیتی‌ترین شکل ممکن امکان پذیر می‌کند. همچنین از کاربردهای دیگر تاچ آیدی می‌توان به خرید اینترنتی و نصب برنامه از اپ استور اشاره کرد. به دلیل مصرفی بودن تاچ آیدی طبیعتا یک سری مشکلات از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای آن بوجود می‌آید و در بعضی از شرایط کارایی خود را از دست می‌دهد و یا اینکه کم می‌شود. حسگر اثر انگشت گوشی‌های آیفون به دو سری تقسیم می‌شوند؛ سری اول که بر روی آیفون‌های 5s تا 6s+ نصب بودند و سری دوم که بر روی آیفون‌های 7 تا آیفون 2020SE نصب هستند که هر کدام یک سری مزیا و معایب دارند. در ادامه به مقایسه و بررسی نحوه کارکرد این دو نسل از تاچ آیدی، عیب‌یابی و چگونگی روش حل مشکلات آن‌ها میپردازیم. با اپل سنتر همراه باشید.


تشخیص لوازم جانبی اورجینال اپل

چه زمانی باتری آیفون را تعویض کنیم؟

فینگر آیفون 7

سری اول تاچ آیدی‌های شرکت اپل

اولین تاچ آیدی شرکت اپل برای گوشی آیفون 5s بود که در مقایسه با هم نسل‌های زمان خود از دقت و سرعت بالاتری برخوردار بود. نحوه کارکرد تاچ آیدی نیز به این شکل بود که حسگر اثر انگشت بر روی دکمه قرار گرفته و با فشار دادن آن قفل گوشی از طریق مشخصات انگشت باز می‌شد. تاچ آیدی‌های سری اول بر روی آیفون‌های 5s تا +6s وجود داشتند. یکی از کاربردهای این حسگر اثر انگشت این بود که در آیفون‌ +6s به دلیل بزرگی صفحه نمایش، با دوبار لمس (تپ کردن) می‌توانستیم صفحه نمایش را نصف کنیم تا دسترسی آسان‌تری را با یک دست به کل صفحه نمایش داشته باشیم اما قسمت دکمه‌ای را با دو بار فشار دادن برنامه‌های آیفون کوچک کرده و آن‌ها را بست و با یک بار فشار به صفحه Home رفت.

اثر انگشت آیفون

مزایا و معایب تاچ آیدی سری اول اپل

حسگرهای اثر انگشت سری اول یک سری نقاط مثبت به سری دوم دارند. یکی از مزایای آن این است که اگر گوشی آیفون به هر دلیلی قسمت تاچ آیدی آن از کار افتاد، دکمه برگشت نهایتا با تعویض فینگر قابل استفاده است و فقط حسگر اثر انگشت از کار می‌افتد و در صورت شکستگی فینگر با هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به فینگرهای سری دوم دکمه برگشت را تعمیر کرد.

معایب حسگر اثر انگشت سری اول نیز می‌توان به دقت و سرعت کمتر نسبت سری دوم اشاره کرد. همچنین ایمنی پایین‌تری نسبت به سری دوم دارند و به دلیل مقاوم نبودن آن در برابر آب امکان آبخوردگی بیشتری را نسبت به نسل بعد را دارند.

خراب شدن فینگر

سری دوم تاچ آیدی های اپل

با رونمایی اپل از آیفون 7، نسل جدید تاچ آیدی‌های شرکت اپل هم رونمایی شد. در این تاچ آیدی دیگر خبری از دکمه فشاری نمی‌باشد و اسکنر اثر انگشت کاملا لمسی است و دکمه برگشت و حسگر اثر انگشت یکی شده‌اند. این نوع حسگر اثر انگشت از سری اول بسیار سریع‌تر عمل می‌کند و به دلیل طراحی خلاقانه، حس کاربری لذت بخش‌تری را دارد و همچنین از امکانات شخصی سازی بیشتری برخوردار می‌باشد. سری دوم تاچ آیدی بر روی آیفون‌های 7 تا آیفون SE2020 نصب شده است. همچنین تاچ آیدی گوشی آیفون‌های جدیدتر مانند iPhone SE2020 به دلیل سخت افزار قدرتمندتر، از سرعت و دقت بالاتری نسبت به آیفون‌های سری 7 برخوردار است. فینگرهای سری دوم شرکت اپل بهترین و سریع‌ترین حسگرهای اثر انگشت تولید شده بین تمام گوشی ها می‌باشد.

 

مزایا و معایب تاچ آیدی‌های سری دوم اپل

از مزایای تاچ آیدی سری دوم می‌توان به مقاوم بودن به نفوذ آب اشاره کرد. همچنین سریع‌تر است و امکانات شخصی سازی بیشتری دارد و طراحی زیبا تری نسبت به سری اول دارد.

از معایب حسگرهای اثر انگشت سری دوم می توان به باگ های نرم افزاری به دلیل دیجیتالی بودن اشاره کرد. در مواقعی حساسیت حسگر لمس آن بالا می‌رود و خود به خود دابل تپ می‌شود و یا اینکه گیر می‌کند و دستیار صوتی هوشمند (سیری) فعال می‌شود. یکی دیگر از معایب تاچ آیدی‌های سری دوم این است که اگر تاچ آیدی آن معیوب شود، به دلیل یکی بودن مدار حسگر و دکمه بک اکثرا همزمان از کار می‌افتند. همچنین سخت‌تر بودن امکان تعمیر این فینگر‌ها نسبت به نسل قبل هم یکی دیگر از معایب تاچ آیدی‌های سری دوم است.

مزایا و معایت تاچ آیدی های سری دوم اپل

دلایل خرابی تاچ آیدی

تاچ آیدی می‌تواند به دلایل متعددی دچار خرابی شود که می‌توان آن را به دو بخش ایرادات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم کرد. از جمله این ایرادات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باگ‌های آپدیت و نصب برنامه‌هایی که مورد تایید اپ استور نباشند
  • کابل شارژ نامناسب به دلیل تولید حرارت بالا و غیر استاندارد در سوکت شارژ و تاثیر آن بر فینگر به دلیل نزدیک بودن حسگر اثر انگشت به سوکت
  • آب خوردگی
  • ریختن مایعاتی همچون الکل
  • شکستگی فینگر و پارگی فلت فینگر زیر دست تعمیرکار

 

روش‌های رفع خرابی نرم‌افزاری فینگر آیفون

اگر تاچ آیدی دچار مشکلات نرم‌افزاری باشد، اولین کار بررسی آپدیت گوشی آیفون به آخرین ورژن iOS است. اگر گوشی آپدیت بود، به بررسی جلبریک نبودن آن میپردازیم. در صورت جلبریک بودن آن را از جلبریک خارج میکنیم.

در صورت برطرف نشدن مشکل گوشی آیفون را در حالت پرواز قرار داده و آن را خاموش و روشن کنید. در صورتی که هیچکدام از روش های ذکر شده مشکل را حل نکرد، می‌توان گوشی آیفون را ریستور کرد. اگر مشکل تاچ آیدی مجددا برطرف نشد، احتمالا مشکل آن سخت‌افزاری است.

 

روش رفع ایراد سخت‌افزاری تاچ آیدی

اگر تاچ آیدی به کلی از کار افتاد و با راه حل‌های نرم افزاری مشکل آن حل نشد، احتمالا مشکل سخت‌افزاری دارد. از نظر سخت‌افزاری می‌تواند چند مشکل وجود داشته باشد. اول اینکه آیسی تاچ آیدی دچار مشکل شود که در این صورت با تعویض آیسی مشکل حل می‌شود.

دوم اگر فلت فینگر زیر دست تعمیرکار غیر حرفه‌ای دچار پارگی شود؛ در این صورت باید فلت را سیم کشی کرد و مشکل را رفع کرد. زیرا با تعویض فینگر مشکل تاچ آیدی حل نمی‌شود. به دلیل اینکه cpu آیفون فقط تاچ آیدی که با آن کد نویسی شده است را می‌خواند و فینگر تعویضی کار نخواهد کرد. البته در خارج از ایران نماینگی‌های اپل در صورتی که خرابی شامل گارانتی باشد، گوشی را تعویض می‌کنند.

سوم اگر فلت دچار شکستگی شود، در سری دوم باید قید فینگر و دکمه برگشت خود را بزنید و به شکل تزئینی بر روی گوشی قرار دهید اما در تاچ آیدی‌های سری اول با تعویض فینگر حسگر اثر انگشت را ندارید اما دکمه بک را خواهید داشت.

 

یک اشتباه رایج کاربران آیفون

یکی از اشتباهی که اکثر کاربران گوشی‌های آیفون دچار آن می‌شوند، انجام ندادن روش صحیح اسکن کردن مشخصات انگشت برای تاچ آیدی می‌باشد. به این صورت که موقع وارد کردن مشخصات، انگشت خود را بر روی فینگر به طور مداوم برداشته و می‌زنند. در صورتی که روش صحیح آن به این صورت است که باید قسمتی از انگشت را که گوشی را گرفته، بر روی فینگر نگه داشته تا گوشی آن قسمت را اسکن کند و از کاربر قسمت بعدی انگشت را درخواست کند و تا کامل شدن اسکن انگشت همین روند داشته باشد. با این کار گوشی اثر انگشت را به طور دقیق ثبت می‌کند و برای باز کردن قفل گوشی از طریق تاچ آیدی، دیگر خطایی وجود نخواهد داشت. بدین گونه سرعت و دقت شناسایی مشخصات انگشت بسیار بالا می‌رود.

اشتباه رایج در کار با حسگر اثر انگشت آیفون

سوالات متداول

در صورتی که اثر انگشت خود را روی تاچ آیدی ست کرده باشید و برای باز کردن قفل صفحه گوشی به مشکل خورده‌اید نشان دهنده این است که فرآیند ست کردن اثر انگشت خود روی تاچ آیدی را به طور صحیح انجام نداده‌اید. برای یاد گرفتن بهترین راه در تنظیم اثر انگشت روی تاچ آیدی به مطلب مراجعه کنید.
به صورت کلی تاچ آیدی یا دکمه هوم آیفون‌ها یک قطعه یونیک هست و امکان تعویض آن وجود ندارد، حالا در گوشی های آیفون 5s تا 6s+ به دلیل اینکه دکمه هوم آیفون یک دکمه فیزیکی است با تعویض این دکمه شما تنها میتوانید از قابلیت فشاری آن که باعث برگشت به منوی صفحه اصلی یا صفحه قبلی میشود استفاده کنید. اما در گوشی های آیفون 7 به بعد به دلیل دیجیتالی بودن فینگر پیرینت با تعویض خود دکمه هیچکدام از عملکردهای تاچ آیدی درست نمیشود، البته در صورت پارگی فلت فینگر کارشناسان ما در اپل سنتر اقدام به سیم کشی فلت پاره شده میکنند و به طور کل دکمه و اثر انگشت را تعمیر میکنند. قابلیت های تعمیر دیگری هم مثل پروگرام کردن آی سی روی فلت وجود دارد که نیاز به ابزار خاص و مهارت بالایی دارد. برای گوشی آیفون 7 به بعد البته دکمه های هم وجود دارد که توسط شرکتهای ثالث تولید شده و با تعویض دکمه هوم آیفون شما تمام امکانات آن برمیگردد بجز حسگر اثر انگشت.
یکی از اصلی ترین تفاوت‌های این دو نسل اضافه شدن 3D تاچ به نسل آیفون 7 است. در فینگر آیفون 6 شما با فشار دادن آن حس فشار دادن یک دکمه را خواهید داشت ولی در تاچ آیدی‌های آیفون 7 چنین چیزی را لمس نخواهید کرد. برای اطلاع از تمامی تفاوت‌های این دو نسل تاچ آیدی به مطلب مراجعه کنید.

0 دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید.