آموزش کار با VoiceOver آیفون | معرفی، تنظیم و غیر فعالسازی

آموزش کار با VoiceOver آیفون | معرفی، تنظیم و غیر فعالسازی

VoiceOver یک قابلیت منحصربفرد برای افراد نابینا و کم بینا در آیفون و آیپد است که به لطف این ویژگی، استفاده از دستگاه را برای این گروه از افراد بسیار راحت‌تر و ساده‌تر می‌کند. با استفاده از قابلیت ویس اوور اپل، افراد دارای اختلال بینایی تجربه کاربری مناسب‌تری را با دستگاه خود خواهند داشت. اپل این قابلیت را به بسته توسعه دهنده نرم افزار‌های خود (UIKit Framework) افزوده است که به موجب آن توسعه دهندگان نرم افزار های اپل می‌توانند از این قابلیت در توسعه اپلیکیشن های خود استفاده کنند تا تجربه بسیار مناسب‌تر و راحت‌تری را برای افراد نابینا به ارمغان بیاورند.

ممکن است در بعضی مواقع بصورت اتفاقی این حالت توسط کودکان فعال شود و یا اینکه خودمان بصورت اتفاقی آن را فعال کنیم. برای غیر فعال کردن این حالت امکان دارد با مشکل مواجه شوید. زیرا کار کردن با گوشی در نابینایان نسبت به حالت عادی کمی متفاوت خواهد بود. لذا اگر بصورت اتفاقی ویس اوور را فعال کرده اید، نگران نباشید. می‌توانید پاسخ روش غیر فعالسازی حالت VoiceOver آیفون را از این مقاله یاد بگیرید.

ما در این مقاله قصد داریم که به جز روش غیر فعالسازی، نحوه تنظیم و مدیریت این قابلیت را نیز آموزش دهیم. همچنین اگر سوالی در رابطه با استفاده از این قابلیت دارید، می‌توانید از لینک فرم تماس با مدیریت فروشگاه اپل سنتر آبادان با کارشناسان اپل سنتر تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید:

روش تنظیم و کار با حالت نابینایان در آیفون

برای فعال سازی این حالت بصورت معمول یک مسیر ساده در تنظیمات باید طی کنید تا بتوانید این حالت را فعال کنید. همچنین با تنظیم شورتکات VoiceOver که در ادامه با هم آن را بررسی خواهیم کرد، با 3 بار فشار دادن دکمه پاور در آیفون های 10 به بالا و در آیفون های دارای دکمه فینگر، با 3 بار فشار دادن دکمه فینگر، این حالت را با استفاده از شورتکات فعال خواهید کرد.

آموزش فعال سازی VoiceOver:

  1. به تنظیمات دستگاه خود بروید.

  2. به قسمت Accessibility وارد شوید.

  3. روی گزینه VoiceOver کلیک کنید.

  4. تیک آن را سبز کنید.

  5. VoiceOver با موفقیت فعال شد.

 

محصولات:

آداپتور اورجینال اپل
 

روش کار با قابلیت VoiceOver در آیفون

بصورت کلی کار کردن با گوشی در حالت نابینایان با استفاده از دستیار صوتی اپل انجام می‌شود. بدین شکل که انگشت شما هر قسمتی از تصویر را لمس کنید، دستیار صوتی اپل شروع به خواندن محل قرار گیری انگشت شما می‌کند.

باز کردن گوشی در حالت نابینایان

بعد از روشن شدن صفحه نمایش باید رمز دستگاه را وارد کنید. برای انجام این کار، یک عدد را بصورت دلخواه لمس کنید. دستیار صوتی اپل (Siri) آن عدد را به شما اعلام می‌کند و با دوبار انتخاب سریع، عدد مورد نظر انتخاب می‌شود.

نحوه از کردن قفل گوشی آیفون در حالت VoiceOver

روش کار با اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی

بعد از باز کردن قفل صفحه نمایش، امکان دارد نیاز به رفتن به برگ دوم App های خود داشته باشید. برای انجام این کار بجای کشیدن یک انگشت به طرفین و رفتن به صفحه بعدی باید این حرکت را با 3 انگشت انجام دهید. بدین صورت که همزمان با 3 انگشت خود روی صفحه بکشید تا به صفحه بعد بروید .

همچنین اگر شما در منوی اصلی گوشی انگشت خود را روی صفحه نمایش نگه دارید و به قسمت های مختلف گوشی آهسته حرکت دهید، دستیار صوتی اپل هر قسمتی را که لمس کنید برای شما می‌خواند.

 

غیر فعال سازی حالت نابینایان

  1. برای غیر فعال کردن حالت VoiceOver باید به تنظیمات خود برید. بر روی آیکون تنظیمات کلیک کنید. بعد از اینکه دستیار صوتی اپل به شما اعلام کرد که بر روی Settings تب کرده‌اید، دوبار بر روی صفحه بزنید تا وارد قسمت تنظیمات شوید.

  2. در پنجره بعد به همان صورت بالا (یک بار تب کردن روی گزینه مورد نظر و دوبار تب پشت سر هم) روی گزینه Accessibility کلیک کنید.

  3. به قسمت VoiceOver رفته و آن را غیرفعال کنید.

 

فعال کردن شورتکات VoiceOver:

  1. برای فعال سازی شورتکات VoiceOver به تنظیمات گوشی بروید.

  2. بر روی گزینه Accessibility کلیک کنید.

  3. به پایین این صفحه بروید و روی گزینه Shortcut Accessibility کلیک کنید.

  4. سپس گزینه VoiceOver را انتخاب و فعال کنید.

حال شما با فعال سازی این شورتکات می‌توانید در گوشی های آیفون 10 به بالا که دکمه فینگر و home را ندارد، با 3 بار فشار دادن دکمه پاور، در هر زمانی گوشی خود را به حالت نابینایان تبدیل کنید. در گوشی های نسل های قبل که دارای دکمه فینگر هستند، با 3 بار فشار دادن دکمه فینگر، گوشی را به حالت VoiceOver تغییر دهید.

تغییر صفحه منوی آیفون به صورت سه انگشتی در حالت VoiceOver

تغییر صفحه منوی آیفون به صورت سه انگشتی در حالت VoiceOver

نتیجه گیری :

بطور کلی حالت VoiceOver یک قابلیت بسیار کارآمد برای گوشی های هوشمند بحساب می آید و شما با آموزش کامل این حالت به یک فرد نابینا یا کم بینا، می‌توانید لذت کارکردن با گوشی هوشمند را برای افراد کم بینا فراهم کنید.

سوالات متداول

اگر به صورت اتفاقی آن را فعال کردید یعنی شورتکات آن فعال بوده که برای خارج شدن از آن در مدل آیفون های دارای فینگر کافیست سه بار دکمه فینگر خود را فشار دهید و در صورتی که گوشی شما از مدل آیفون x به بعد میباشد سه بار دکمه پاور را فشار دهید. در غیر این صورت درون مطلب به طور مفصل بررسی شده است.
روی حالت نابینایان اکثرا باید با سه بار تاچ کردن یک کلیک انجام شود و برای رفتن بین صفحات باید با سه انگشت روی صفحه بکشید و چند عملکرد دیگر را به طور مفصل در مطلب توضیح داده‌ایم.
برای فعال کردن حالت نابینایان در گوشی آیفون میتوانید با طی کردن چند مسیر ساده از تنظیمات گوشی آن را فعال کنید و یا یک بار شورتکات آن را فعال کرده و همیشه با یک راه ساده تر آن را فعال و غیرفعال کنید. برای فعال کردن شورتکات این حالت به مطلب مراجعه کنید.

7 دیدگاه

  • مینا تلاوری

    مینا تلاوری

    06 مهر 1400 ساعت 21:25
    سلام وقت بخیر . بچه ی من گوشیمو دستکاری کرده الان تاچش کار نمیکنه احتمالا روی همین حالت رفته برای آیفون ایکس هم به همین شکل باید عمل کنم ؟
    • پویا جوکار

      پویا جوکار

      12 مهر 1400 ساعت 01:41
      سلام وقت بخیر بله باید به همین شکل عمل کرد اگه به هر دلیل موفق نشدید میتونید برای راهنمایی بیشتر از طریق شماره تماسی که بالای صفحات سایت هست میتونید تماس بگیرید
  • یحیی

    یحیی

    18 مهر 1400 ساعت 06:17
    سلام گوشی من اشتباهی رفته به حالت voice over و صفحه هم سیاه شده هیچ کاری نمیکنه فقط حرف میزنه و متاسفانه گوشیم رمز هم داره میشه کمکم کنین درستش کنم
  • یحیی

    یحیی

    18 مهر 1400 ساعت 06:17
    سلام گوشی من اشتباهی رفته به حالت voice over و صفحه هم سیاه شده هیچ کاری نمیکنه فقط حرف میزنه و متاسفانه گوشیم رمز هم داره میشه کمکم کنین درستش کنم
    • پویا جوکار

      پویا جوکار

      19 مهر 1400 ساعت 20:36
      سلااام وقت دوست عزیز در صورتی که گوشی شما آیفون 8+ یا مدلهای پایین است باید سه بار دکمه فینگر را پشت سر هم فشار دهید. و اگر گوشی شما دارای دکمه فینگر نمیباشد برای بیرون رفتن از حالت نابینایان باید سه بار دکمه پاور گوشی را فشار دهید. در صورتی که با انجام دادن این دو مورد گوشی از حالت نابینایان خارج نشد، باید به صورت کامل پست را مطالعه کنید و با استفاده از رمز عبور وارد دستگاه شویدبرای کار کردن با این حالت، به طور مثال اگر بخواهید رمز گوشی را باز کنید زمانی که شما روی یکی از اعداد کلیک کنید گوشی برای شما عدد مورد نظر را میخواند و بعد از آن برای اینکه عدد انتخاب شود دوبار دیگر با کلیک کنید و این مسیر را ادامه دهید.باز هم در صورت برطرف نشدن مشکل با شماره همکاران بنده در سایت تماس حاصل فرمایید
  • سبحان

    سبحان

    21 مهر 1400 ساعت 03:19
    بسیار عالی بود مطلب تون..سپاسگذارم
  • رسا

    رسا

    03 فروردین 1401 ساعت 11:58
    سلام گوشی من اشتباهی رفته به حالت voice over و صفحه هم سیاه شده هیچ کاری نمیکنه فقط حرف میزنه و متاسفانه گوشیم رمز هم داره میشه کمکم کنین 🙏🙏
    • پویا جوکار

      پویا جوکار

      03 فروردین 1401 ساعت 19:07
      سلام دوست عزیز . قدم اول اینکه کامل پست مربوطه را یکبار دیگر به طور کامل بخوانید .در صورتی که متوجه نشدید که چگونه با این حالت با گوشی خود کار کنید، باید با یکی از شماره تماس‌های درون قسمت تماس باما ارتباط خود را برقرار کرده تا همکاران بنده راهنمایی لازم را به شما ارائه دهند.
  • صبا

    صبا

    18 دی 1401 ساعت 11:44
    سلام وقت بخیر گوی من رفته رو حالت voice over هر چقدر رمز رو میزنم میگه اشتباهه باز نمیکنه الان رفته رو تایم یک ساعت
  • الناز

    الناز

    05 فروردین 1402 ساعت 01:36
    سلام وقت بخیرایفون من رفته روی حالت ویس اوور و حتی رمز عبورم رو تایپ میکنم باز نمیکنه چه راه دیگه ای داره برای غیر فعال کردن این حالت؟و یا وارد شدن به صفحه ی اصلی موبایل؟

ارسال یک دیدگاه

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید.